سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2349 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
پاوه شهری با ساختارهای روستایی
شناسه : 1627

پاوه شهری است که دوست می داریم و دوست داریم بهترین ها را داشته باشد و دوست داریم در استان ، منطقه و ایران و جهان سربلند و سرفراز باشد و هر بار که نام نیکی از آن می برند سربلندانه اعلام کنیم ما پاوه ای هستیم و شهروندان پاوه با افتخار از آن نام […]

ارسال توسط :
پ
پ

پاوه شهری است که دوست می داریم و دوست داریم بهترین ها را داشته باشد و دوست داریم در استان ، منطقه و ایران و جهان سربلند و سرفراز باشد و هر بار که نام نیکی از آن می برند سربلندانه اعلام کنیم ما پاوه ای هستیم و شهروندان پاوه با افتخار از آن نام ببرند و خوشحال باشند از اینکه شهروند پاوه هستند و با کمال آرامش و در آسایشی که فراهم شده است زندگی کنند و زندگی سازباشند و سرافرازانه قدم های رشد و تعالی و اعتلا را بردارند و آسایش و آرامش خود را در آسایش و آرامش شهر و همشهریان و مهمانان عزیز ببینند .

محمدآشنا عباس منش

و اما شهر من که به آن می بالم امروز دیگر شور و شعف و شادی آن روزهای رویایی مان را ندارد و دارد با دردها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و شهروندان و مهمانانش را خوب پذیرایی نمی کند . هم از ساختار روستایی خود دور شده و شکل و ساختمان و معماری و طبیعت و چشمه ها و باغاتش تحلیل رفته و کاهش یافته و هم ساختار جدیدش نه به شهر می زند و نه روستایا قصبه قدیم که پیران و بزرگان ما از آن خاطره های زیبایی دارند. چه باید کرد و چگونه باید اندیشید که دیگربار شهرامروز و قصبه دیروزمان سیمای رشد ، ابادانی ، شور ، شعف و شادی به خود و شهروندانش ببیند.

 

بارها گفته ام و می گویم منظور از پاوه شهرستان پاوه است که شهر پاوه و سه بخش مرکزی ،باینگان، نوسود و شهر نودشه و همه روستاهای آن از روستای شمشیر گرفته تا هانی گرمله را شامل می شود.توسعه شهرپاوه و تک تک بخش ها و روستاهای کوچک و بزرگ آن و همه منطقه اورامانات و کورده واری آرزوی دیرینه من است.

 

اکنون مبحثم را با پیشنهاداتی سازنده ادامه می دهم که امید است با دیده ی باز و با نگاه به آینده و با مشورت بزرگان و نخبگان قوم ، شورای شهر و شهرداری با همکاری و همفکری همه ارگان ها ، سازمان ها ، ادارات و نهادهای انقلابی و مردمی و نظامی و انتظامی و انجمن ها و نهادهای مدنی و جوانان تلاشگر ، فعال و اندیشمند شهرستان پاوه به این پیشنهادات جامعه عمل بپوشانند که عبارتند از:

 

۱- مشخص کردن و منظم نمودن ورودی و خروجی شهر . شهر با هجوم روستاها ، تعمیرگاه ها و مغازه های خدمات فنی و نخاله های ساختمانی گرفتار شده و اینها چهره زشتی به شهر داده است که در بدو ورود مسافران و مهمانان توی ذوق می زند که شایسته مبلمان شهری نیست.

 

۲- از سیطره در آوردن شهر از روستاهای همجوار. در بند اول هم آوردم که محدوده شهر با هجوم روستاهای اطراف بهم ریخته و شهر و روستا باید با کمربندی مشخص از هم جدا و یا اینکه در فرمانداری و استانداری جهت الحاق این روستاها به شهر اقدام لازم صورت گیرد تا در جهت بهبود راه های ارتباطی،معماری و مبلمان شهری اقدام گردد.

 

۳- راه اندازی پارک های ورودی و خروجی شهر. پاوه نیازمند دو پارک مناسب جهت تنفس شهر است تا هم سبب رفاه حال شهروندان و مهمانان باشند و هم مهمانان و شهروندان را در فصول دیگرسال غیر از بهار ، پذیرا باشد.

 

۴- جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی . شهرداری باید باتمام توان و با حمایت دیگر نهادها از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری کرده و از تصویب قوانینی که منافع عموم مردم و شهروندان را به چالش می کشد، منع کند.

 

۵- راه اندازی شهرکتاب و گذرفرهنگ و هنر. شهرداری در قبال فرهنگ عمومی شهروندان مسول است و باید با کمک دیگر نهادها در این حوزه تلاش نماید. شهرکتاب و گذرفرهنگ و هنر در زمینی واقع در میدان شهدا جنب هلال احمر با کمک بخش خصوصی می تواند راه اندازی گردد که هم چهره میدان شهدا از دکه های رنگ و رو رفته پاک شده و هم فضایی فرهنگی و معنوی و ارام در این بخش از شهر فراهم گردد.

 

۶- راه اندازی سینما صحرایی پاوه . سینماصحرایی پاوه در زمین ساختمان مخروبه آموزش و پرورش واقع در سراب هولی می تواند راه اندازی گردد همچون سینماصحرایی آبیدر سنندج که هزینه چندانی هم ندارد و می توان با کمک بخش خصوصی آن را هر چه زودتر به بهره برداری رساند. در فضای این سینما صحرایی نیز می توان برنامه های فرهنگی ، آموزشی و هنری خوبی برگزار کرد.

 

۷- راه اندازی و بازآفرینی دوباره سراب هولی. سراب هولی را باید دریابیم با راه اندازی امکانات رفاهی شامل محل اسکان مسافران و گردشگران در زمین بالادستی سراب که ساختمان مخروبه بهداشت واقع است،پارکینک ،سرویس های بهداشتی و … و لایروبی رودخانه سراب تا دره آسیابان و راه اندازی سفره خانه ها و کافی شاپ ها جهت رفاه حال شهروندان و گردشگران.

 

۸- آباد نمودن پارک کومه کال و ساماندهی جدی دوباره آن . برای این پارک کارهای خوبی انجام شده اما باید بیششتر کار شود و در حوزه دیوارکشی ، فنس کشی ،روشنایی ،سرویس های بهداشتی ، استقرار نگهبان و نیروی انتظامی و ساماندهی بیشتر کافی شاپ ها و خدمات رفاهی باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 

۹- تعریف کردن جایگاهی مشخص برای نخاله های ساختمانی. مشخص نمودن جایگاهی برای نخاله های ساختمانی با وجود دره های عمیق و بزرگ در شهر پاوه کاری ندارد و از بی نظمی در این حوزه جلوگیری کرده که چهره بدی به ورودی و خروجی شهرمان داده و تپه های سرسبز اطراف شهر را از مزاحمت این نخاله ها نجات می دهد.

 

۱۰- راه اندازی باغ پرندگان و حیوانات اهلی و وحشی بومی منطقه .

با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با کمک ادارات و با مشورت گرفتن از باغ پرندگان کرمانشاه می توان در این راستا اقدام نمود و مرکز مفرح و شاد و دلپذیری را در مقیاسی هرچند کوچک در محل تفرجگاه بیدمیری راه اندازی نمود.

 

۱۱- راه اندازی و تکمیل پروژه کمربندی های پاوه. کمربندی ها شاهراه های تنفس خیابان های شهرند و بدون کمربندی شهر در فضایی از ترافیک و شلوغی گیر می افتد . پس جهت رفع بار ترافیکی شهر و حاشیه امن ساختن برای شهروندان زودتر و در اسرع وقت با پیگیری شهرداری و نهادهای دیگر این پروژه های زیرساختی به بهره برداری برسند.

۱۲- اصلاح ،مرمت و اجرای صحیح را ه های ورودی شهر. بدون شک شهر با راه های روستایی ورودی و خروجی خود نمی تواند پذیرای خوبی برای گردشگران و مسافران و شهروندان باشد.راه های ورودی شهر از روستای شمشیر تا روستای دوریسان در شان مردم شهر پاوه نیست و باید اصلاح و مرمت گردند.

 

۱۳- راه اندازی میدان میوه و تره بار . شهرپاوه باتوجه به مسافت ۱۲۰کیلومتری اش با مرکز استان کرمانشاه و کمبود میوه و تره بار و عدم استفاده از زمین کشاورزی و باغات شهر و منطقه از لحاظ تولید میوه و تره و کمبود مراکز توزیع میوه و … شهروندان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و راه اندازی میدان میوه و تره بار مشکلات و کمبودها را مرتفع و گرانی ناخواسته ای که ( از طبق حمل و نقل و جابه جایی پیش می آید) و گریبان مردم منطقه با حداقل درآمد را گرفته ، ریشه کن می کند.

 

۱۴- راه اندازی حداقل ۲ فرهنگسرا. فرهنگسراها می توانند بار فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری ها را به دوش کشیده و نقش یک سازمان فرهنگی هنری مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را داشته باشند. شهرداری باید در فرهنگ سازی ، اصلاح و آموزش فرهنگ عمومی شهروندان خود را مسوول بداند و بی تفاوت از کنار فعالیت های فرهنگی نگذرد و شانه خالی نکند چون نقش اصلی و اساسی مسئله فرهنگ شهر به عهده شهرداری است.

 

۱۵- برگزاری همایش های فرهنگی. شهرداری باید برای تقویت هویت شهروندی و شناسنامه دارکردن شهروند تلاش کند و در این راستا گام بردارد با برگزاری همایش ها،جشنواره ها و کارگاه های آموزشی ازجمله این همایش ها میتوان به ” پاوه در گستره تاریخ” ، ” همایش میرزاعبدالقادر پاوه ای” و ” پاوه از نگاه شاعران و نویسندگان و هنرمندان ” و ” شهروند ، شهرنشینی و نیاز امروز ما” اشاره کرد.

 

۱۶- سفارش کتاب به نویسندگان در حوزه پاوه شناسی و شناسایی و تجلیل از مفاخر ، بزرگان و روشنفکران شهر. برای هویت سازی و جهت دهی جوانان و نوجوانانمان باید مفاخر و نخبگان و بزرگان قوم را معرفی کنیم و در قالب کتاب و بولتن در مقیاس عمومی توزیع و منتشر نماییم تا الگوی جوانان ما از بزرگان شهر و دیار خود باشند نه الگوهای غربی و ….

 

۱۷- راه اندازی ۲ پارک برای بازنشستگان و بانوان. ضرورت پارک و فضای سبز در شهرها جهت تلطیف عواطف ،اعصاب و روان و آرامش شهروندان انکارناپذیر است و می طلبد در این حوزه بیشتر کار شود. درست است که پاوه شهری سرسبز است اما در فصولی غیر از فصل اول سال دیگر نمی توان از منابع و فضای سبز طبیعی و خدادادی استفاده کرده و می طلبد جهت آسایش شهروندان و گردشگران فضاهای سبز بیشتر تعبیه گردد.

 

۱۸- بهره برداری صحیح از پارک کاج شهرداری. این پارک در سالهای قبل کمی از محرومیت در آمد اما هنوز جای کار بسیار است و می طلبد بیشتر و بهتر برای آن کار کرد ازجمله راه اندازی سرویس های بهداشتی ، ایمن ساخت و حصارکشی ،راه اندازی آب شرب و استفاده کامل از روشنایی در همه ابعاد آن.

 

۱۹- ساماندهی ترمینال های مسافربری . ترمینال های مسافربری کرمانشاه و نوسود نقش مهمی در نگاه گردشگران و مسافران و شهروندان نسبت به خدمات شهری و شهرداری و … دارند و می طلبد شهرداری بیشتر روی آنها مانور بدهد و کارهای بیشتری در خدمات رسانی به مردم و گردشگران انجام دهد ازجمله راه اندازی سالن انتظار مسافران، سرویس های بهداشتی ، سایبان و بوستانی هرچندکوچک جهت استراحت مسافران و راننده ها و …. .

 

۲۰- بهره برداری صحیح از تفرجگاه بیدمیری به عنوان پارک ملی شهر.شهرداری با کمک بخش خصوصی و دیگر نهادهای استانی و ملی می تواند تفرجگاه بیدمیری را به پارکی ملی مثل پارک آبیدر سنندج و یا پارک کوهستان کرمانشاه تبدیل نماید. ازجمله کارهایی که باید انجام شود: راه های ارتباطی این تفرجگاه را از سراب هولی تا منبع آب بیدمیری در ” اورینجان ” مسطح ، اصلاح و آسفالت نماید و در پارک فوق ۵۰ سکوی طبیعی آلاجیق مانند تعبیه نموده ، آب شرب ، سرویس های بهداشتی و چند کافه و قهوه خانه جهت خدمات دهی به شهروندان و گردشگران راه اندازی کند و نهال ها و درختا های بومی را جهت ایجاد فضای سبزبیشتر در سطح پارک بکارد.

 

خریداری زمین های تفرجگاه بیدمیری و مجاب نمودن مردم در واگذاری زمین های خود به شهرداری در این پروژه با کمک نهادهای دیگر و مردم خیر و نوع اندیش پاوه کاری است شدنی اگر همه دست در دست هم بدهیم و برای آبادانی و سربلندی شهر گام برداریم.

همه ی این پروژه ها و فعالیت ها بدون شک با همراهی ، همفکری و دلسوزی تک تک شهروندان و مسوولیت پذیری همه ما ازجمله مسوولان ادارات ،نهادها و ارگان های شهرستان و الطاف مدیران و مسوولان استانی و شخص شخیص استاندار میسر است.

بیایید برای آبادانی شهر و دیارمان از هیچ کوششی دریغ نورزیم و هرکس به جای خود و در جای خود گام هایی بردارد تا شهری آباد و شهروندانی شاد داشته باشیم و به شهرمان دیگربار ببالیم.

 

شهرهای پاوه، باینگان،نوسود،نودشه و روستاهای کوچک و بزرگ ما همه سرشار از پتانسیل های عظیم فرهنگی ،گردشگری ،اقتصادی و اجتماعی اند اگر خود را باور داشته باشیم و برای معرفی شهر و دیارمان قدمی برداریم.

 

می توان برای همفکری و انجام صحیح فعالیت ها و کارهای شهری ، فرهنگی و عمرانی ،شهروندان موفق شهرستان را که در شهرهای دیگرایران ازجمله کرمانشاه،تهران،سنندج،مریوان و … و حتی خارج از کشورساکن هستند ،دست یاری بطلبیم تا آنها نیز با سرمایه های مادی و معنوی در جهت عمران و آبادانی شهر به کمک ما بیایند و خالی از هر گونه غرضی و صرفا جهت اصلاح امور و منافع جمیع شهروندان منطقه گام بردارند.

 

باور بفرمایید بسیاری از کارهای عمومی و خدماتی صرفا با اعتبارات انجام نمی شود بلکه بخش عظیمی از کارها با رایزنی ،مشورت ،چانه زنی و رسانه ای کر دن خواسته ها و مطالبات شما شهروندان عزیزانجام می گردد و نباید خود و توانایی های خودمان را دست کم بگیریم و جهت اصلاح امور همه را فرابخوانیم و دور از تعصب ، غرور و اندیشه های حقیرانه و منفعت طلبی شخصی دست یاری به سوی همه دراز کنیم.

 

به امید آن روز – محمد آشنا عباس منش – ۱۳۹۳/۳/۲۵ – کرمانشاه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.