آخرین اخبار

محافظت از کودکان در فضای اینترنت

نویسنده : فاطمه سادات بکائی / دوران کودکی دهه ۵۰-۶۰ زمین تا آسمان با دوران کودکی نسل امروز متفاوت است. زمان‌های قدیم تلفن همراه حتی وجود نداشت اما امروزه می‌بینید که حتی کودک ۴ ساله تلفن همراه مستقل دارد! هیچ‌کس به‌جز شما در موقعیتی نیست که بگوید فرزند شما به تلفن همراه احتیاج دارد یا […]

اشتراک گذاری
23 بهمن 1399
4 بازدید
کد مطلب : 2211

نویسنده : فاطمه سادات بکائی / دوران کودکی دهه ۵۰-۶۰ زمین تا آسمان با دوران کودکی نسل امروز متفاوت است. زمان‌های قدیم تلفن همراه حتی وجود نداشت اما امروزه می‌بینید که حتی کودک ۴ ساله تلفن همراه مستقل دارد!

هیچ‌کس به‌جز شما در موقعیتی نیست که بگوید فرزند شما به تلفن همراه احتیاج دارد یا خیر. در هر شرایطی، خرید یک گوشی هوشمند برای کودکتان موافقان و مخالفانی دارد.

ازیک‌طرف، عده‌ای از کارشناسان توافق گسترده‌ای دارند که استفاده بیش‌ازحد از تلفن همراه می‌تواند بر سلامت و رشد کودک تأثیر منفی بگذارد. اگر کودک شما شب‌ها به استفاده از تلفن همراه مشغول شود، ممکن است دچار اختلال خواب شود، از این لحاظ تلفن‌ همراه از تلویزیون بدتر است. نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه نمایشگر تلفن همراه می‌تواند باعث کوته‌بینی و حتی مشکلات تنفسی شود. سایر اختلالات که می‌تواند کودکان را تحت تأثیر قرار دهد شامل اختلال بیش فعالی است. همچنین، استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه کودک را از مطالعه، بازی(به‌غیراز بازی‌های موبایل) یا معاشرت با همسالان بازمی‌دارد.

از طرف دیگر، تلفن همراه با نکات مثبتی بوده و موافقانی دارد. چنانچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند، استفاده صحیح از تلفن همراه، به کودک شما امکان دسترسی به دیکشنری الکترونیکی و سایر برنامه‌های کاربردی را می‌دهد که می‌تواند در انجام تکالیف کودک کمک‌کننده باشد. همچنین جستجوی اطلاعات در وب می‌تواند ذهن کودک را گسترش دهد و استفاده از عکس و فیلم‌ها ممکن است باعث افزایش خلاقیت در او شود؛ بنابراین اجازه دادن به کودک برای استفاده از تلفن همراه کاملاً بستگی به والدین دارد که به کدام‌یک از این‌ها بیشتر اهمیت می‌دهند. همچنین خریدن و یا در اختیار گذاشتن تلفن همراه به کودک می‌تواند تصمیمی دشوار باشد اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از کودکتان در فضای اینترنت محافظت کنید.

در این سن‌ کودکان هر چیزی را که ارزشمند بشناسند، می‌بینند. آن‌ها ممکن است از تصاویری که می‌بینند، بترسند و ممکن است ناخواسته در معرض محتوای نامناسب قرار بگیرند.
 

پنج نکته برای محافظت از کودکان در فضای اینترنت
 

۱- اجازه گرفتن
-به کودکانتان یاد بدهید همیشه قبل از استفاده از کامپیوتر از شما اجازه بگیرند و سعی کنید همیشه کنار آن‌ها بنشینید.
-اگر نمی‌توانید کنار آن‌ها باشید، آن‌ها را وادار کنید تا از کامپیوتر در فضای باز استفاده کنند تا بتوانید ببینید که چه می‌کنند.

۲-از افزونه‌ها و به‌روزرسانی‌ها استفاده کنید
همیشه مرورگر کامپیوتر را آپدیت کنید. اگر کروم یا فایرفاکس استفاده می‌کنید، یک افزونه دانلود کنید که از مشاهده ناخواسته وب‌سایت‌های مشکوک جلوگیری کند.

۳-از یک موتور جستجوی دوست کودک استفاده کنید
یک موتور جستجوی دوستدار کودک، در جستجوها فقط نتایجی را لیست می‌کند که مناسب کودکان است.
ما این دو را پیشنهاد می‌کنیم:
Kidrex.org
Searchypants.com 

۴-اطلاعات شخصی را خصوصی نگه‌دارید
به کودک خود یادآوری کنید که اطلاعات واقعی خود را در ایمیل‌ها و برگه‌های ثبت‌نام اینترنتی وارد نکند.
-اگر برگه‌ها و ایمیل‌ها مطمئن نیستند، کودکان را تشویق کنید تا ابتدا از شما بپرسند.

۵-تشویق به گشاده رویی
کودکان را تشویق کنید تا اگر با هر چیزی در فضای مجازی روبرو شدند که در مقابل آن‌ احساس ناراحتی یا تهدید داشتند، این مسئله را با شما در میان بگذارند. عصبانی نشوید و فرزند خود را سرزنش نکنید؛ در غیر این صورت، آن‌ها وقتی به کمک نیاز داشتند شما را در جریان قرار نمی‌دهند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *