جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2342 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 65

گردآورنده : ارشاد بادفر بنی اسرائیل ، یهود ، صهیونیسم ، فلسطین ، بیت المقدس ، هولوکاست ،فروش زمین ها ، مهاجرت های اجباری و …  . واژه هایی آشنا با مفاهیمی غریب .مفاهیمی که بسیار از آنها سخن می گوییم اما کمتر در باره اشان می دانیم. مسئله ی فلسطین و اسرائیل از اساسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

گردآورنده : ارشاد بادفر

بنی اسرائیل ، یهود ، صهیونیسم ، فلسطین ، بیت المقدس ، هولوکاست ،فروش زمین ها ، مهاجرت های اجباری و …  . واژه هایی آشنا با مفاهیمی غریب .مفاهیمی که بسیار از آنها سخن می گوییم اما کمتر در باره اشان می دانیم.
مسئله ی فلسطین و اسرائیل از اساسی ترین مسائل جهان اسلام است اما شایسته است آگاهانه با آن برخورد شود.لذا مروری کوتاه بر سیر تاریخی این قضیه ضروری به نظر می رسد.
بنی اسرائیل : اسرائیل یک اسم غیر عربی است و مرکب از دو واژه «ایل» که یکی از اسماء خداوند است و «اسرا» به معنی عبد- برگزیده – انسان یا مهاجر است و اسرائیل لقب حضرت یعقوب (ع) بوده است منظور از بنی اسرائیل نوادگان حضرت یعقوب از دوازده پسرش است. حضرت یوسف به عنوان اولین فرد بنی اسرائیل وارد مصر شد و پس برادرانش بدو ملحق شدند تا جاییکه بنی اسرائیل مدت ۴۰۰ سال در مصر ماندگار شدند و گفته می شود زمانی که بنی اسرائیل از سرزمین مصر خارج شدند جمعیت آنان ۶۰۰ هزار نفر بوده است. ملت بنی اسرائیل با مبعوث شدن حضرت موسی (ع) در میان آنان و نازل شدن تورات به ملت یهود شهرت یافتند.

یهود

سه نظریه در مورد دلیل نامگذاری یهود به این نام آورده شده است:
۱- گرفته شده از فعل «هاد- یهود» عربی به معنای بازگشت و توبه .در برخی از تفاسیر (ابن عطیه) آمده است که منظور از عبارت « والذین هادو» در آیه ۶۲ سوره بقره یهودیان هستند که دلیل این نام گذاری این است که آنان از عبادت گوساله توبه کردند که این توبه دشوارترین کار برای آنان بود.
۲- منسوب به «یهودا» فرزند بزرگ یعقوب است.
۳- از تهوید به معنی نرم و با وقار سخن گفتن گرفته شده است.

 

صهیونیسم
در جنوب غربی شهر بیت المقدس کوهی وجود دارد که «صهیون» نام دارد و مسجد الاقصی و بعضی از معابد یهودیان و بناهای مقدس مسیحیان بر فراز آن کوه کم ارتفاع قرار دارد. از این رو یهودیانی که خواهان دولت یهود بودند و می خواستند فلسطین کشور مستقل یهودیان باشد و بیت المقدس به عنوان پایتخت آن کشور تعیین شود، صهیونیست نامیده شدند اما در مجموع صهونیسم به عنوان «جنبش ملی یهودیان» شناخته می شود.

فلسطین

فلسطین سرزمینی است در ساحل دریای مدیترانه و غرب قاره آسیا که نقطه اتصال قاره های آسیا و آفریقا می باشد. از طریق دریا به قاره اروپا نیز راه دارد. از شمال با لبنان از شمال شرقی با سوریه، از شرق به اردن و از جنوب با مصر هم مرز است. مساحت کشور فلسطین بر اساس مرزهای شناخته شده اش در حال حاضر ۲۷ هزار کیلومتر مربع است و از لحاظ آب و هوایی معتدل مدیترانه ای است. شش هزار سال قبل از میلاد مسیح، عربهای سامی نژاد در فلسطین اقامت گزیدند. در هزاره سوم قبل از میلاد کنعانیهای عرب در آنجا استقرار یافتند که به همین دلیل، فلسطین به سرزمین کنعان شهرت یافت.
  

 

برخی از عقاید و باورهای یهودیان

۱- عزیر را پسر خدا می نامند (۳۰ سوره توبه).
۲- به جز چند روز محدود، آتش جهنم گریبانگیر ما نمی شود. (۸۰ و ۸۱ بقره).
۳- خود را پسران و عزیزان خدا می نامند. (۱۸ مائده).
۴- خدا را بخیل می دانند. (۶۴ مائده)
۵- خدا را فقیر و نیازمند می دانند. (۱۸۱ – آل عمران).

 

ذکر برخی از اخلاق و اعمال ناپسند یهودیان

۱- تحریف تورات (نساء- ۴۶)
۲- کفر به خداوند (آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره نساء)
۳- نقض عهد و پیمانی که با خدا و پیامبران بسته بودند (۶۳ و ۶۴ بقره – 155 تا ۱۵۷ نساء)
۴- کشتن پیامبران به ناحق (آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ نساء)
۵- پیروی از هوی و هوس (۸۷ و ۸۸ بقره)
۶- انکار حق اگر متعلق به دشمنانشان باشد. (۱۱۳ سوره بقره)
۷- حساسیت یهودیان نسبت به مسلمانان (۱۰۵ سوره بقره)
۸- آرزوی برگشتن مسلمانان از اسلام (۱۰۹-سوره بقره)
۹- تلاش برای ایجاد شک و شبهه در دلهای مسلمانان نسبت به اسلام (۷۲ آل عمران)
۱۰- قتل انبیاء توسط یهودیان: برخی از مفسران در تفسیر آیه ۶۱ سوره بقره معتقدند که قوم یهود ۳۰۰ نفر از پیامبران را به شهادت رسانده اند.

آمال و آرزوهای بزرگ قوم یهود

۱- ایجاد دولتی بزرگ در قلب دنیای اسلام از نیل تا فرات.
۲- تقسیم دولت های عربی و اسلامی منطقه به چند دولت کوچک و ایجاد فتنه و اختلاف به نام اقلیت های قومی و مذهبی.
۳- تخریب مسجد الاقصی و انتقال پایتخت بدانجا وبنای هیکل سوم .منظور از هیکل معبد است که تا کنون دوباره تخریب شد ه و اکنون در تلاشند تا برای بار سوم آنرا بنا نهند و مقدمات آنرا با کشیدن تونل شروع کرده اند.
۴- نابود ساختن اسلام تا هر گونه دشمنی نسبت به قوم یهود از بین برود.

تاریخچه ای کوتاه بر صهیونیسم

در فرهنگ سیاسی معاصر، صهیونیسم به ایدئولوژی ناسیونالیسم یا نژاد پرستی یهود اطلاق می شود که در اواخر قرن نوزدهم شهرت یافت. صهیونیسم از تعبیر دوگانه عبارت «احیای دوباره قوم یهود» ناشی می شود در ابتدا صهیونیسم با اندیشه های مذهبی در هم آمیخته بود. از طرفی نیز افکار و اندیشه های مذهبی نفوذ قابل ملاحظه ای در اذهان مردم انگلیس داشت. در نتیجه کشور انگلیس و یهودیان انگلیسی دراوایل قرن نوزدهم در صف پیشگامان صهیونیسم قرار گرفتند.
اولین یهودی فرانسوی که اندیشه های درخشان یهودی باستانی را ابراز کرد شخصی به نام «ژورف سالوادور» بود. بر اساس پیش بینی های وی، فلسطین به مرکز اقتصادی یهود و در عین حال مرکز آرمان های ملی گرایانه آنها تبدیل خواهد شد.
در اوایل دهه ۱۸۶۰ در لندن، سه انجمن مختلف برای پشتیبانی از طرح اسکان دوباره یهودیان در فلسطین تشکیل شد.
با آنکه یهودیان انگلیس در تبلیغ اندیشه و سیاست بازگشت و استقرار یهودیان در فلسطین پیشگام بردند اما پیشرفت عملی طرحها مدیون تلاشهای عملی یهودیان فرانسه است. شورشهای ضد یهود و کشتارهای پیاپی که در سالهای ۱۸۸۱ و ۱۸۸۲ روی داد باعث شد افکار عمومی جهان بر وضعیت قوم یهود متمرکز شود و این سرکوبی ها باعث شد تا در میان مردم این نظریه مستحکم تر شود که دلیل این رویدادها همان محروم بودن یهودیان از سرزمینی به معنای واقعی است.
با آنکه اندیشه  صهیونیسم کاملاً مطرح شده بود اما هنوز رهبری بزرگ نداشت. در چنین شرایطی بود که «تئودور هرتزل» وارد صحنه شد که تاریخ صهیونیسم تا به حال شخصیتی این چنین پر توان به خود ندیده است.وی که یک روزنامه نگار یهودی متولد مجارستان بود در سال ۱۸۹۵ در پاریس با نوشتن کتابی به نام «دولت یهود»، خواستار تاسیس وطن ملی امن در فلسطین برای قوم یهود بود و معتقد بود که فلسطین تنها کشوری است که در هر زمان ادعای تاریخی یهودیان بر آن بوده است و تنها در این کشور است که آنان می توانند سرنوشت خود را رقم بزنند.
اولین کنگره صهیونیست ها در ۲۹ اوت سال ۱۸۹۷ در شهر بال سوئیس تشکیل شد. که در آن تصویری از موقعیت یهودیان ارائه کرد و هدف خود را بر ایجاد وطنی برای مردم یهود در فلسطین و تضمین آن توسط قوانین بین المللی بنا نهادند.
نکته دیگر اینکه یهودیان معتقد بودند که یهودیان باید در سراسر دنیا پخش شوند اما صهیونیست ها می گویند حق اصلی یهودیان، سرزمین فلسطین است نه اینکه پراکنده باشند. در اینجا دیده می شود که عقاید صهیونیست ها با عقاید یهودیان مذهبی ناسازگار بوده و می توان این نتیجه را گرفت که مذهبی بودن صهیونیسم بی پایه و اساس است. نکته مهم دیگری که باید بدان اشاره نمود این است که اولاً این دسته از یهودیان سرزمین فلسطین را سرزمین موعود می دانستند و خواستار آن سرزمین بودند. از طرفی دیگر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، کشورهای غربی که از فتنه انگیزی های یهودیان در سرزمین های خود به تنگ آمده بودند به این فکر افتادند که این ملت مفسد را از مناطق خود اخراج کنند و برای این امر مهم چه جایی بهتر از فلسطین وجود داشت تا با این کار در قلب سرزمین های اسلامی غده ای سرطانی ایجاد کند تا همواره باعث آشوب و ناآرامی شود.
در نتیجه این اقدامات و بخصوص در سال ۱۹۱۸ که قیومیت فلسطین بدست انگلیسی ها افتاده بود با مهاجرت یهودیان به فلسطین و مهاجرت اجباری مسلمانان فلسطین به کشورهای عربی بافت جمعیتی فلسطین به هم ریخت و یهودیان در بیشتر مناطق فلسطین و بخصوص بیت المقدس  ساکن شدند  تا اینکه با حمایت دول غربی در سال ۱۹۴۷ سازمان ملل با صدور قطعنامه ای فلسطین را به دو کشور فلسطین و یهود تقسیم کرد و صهیونیست ها در (مه ۱۹۴۸) ساعاتی پس از اعلام پایان قیومت انگلیس بر مناطق فلسطینی برپایی دولت خود را با نام اسرائیل رسما اعلام کرده و داودبن گوریون از فعالان صهیونیست را به سمت نخست وزیری برگزیدند.

نماد پرچم اسرائیل

– زمینه سفید: صلح
– ستاره وسط: ستاره داود (سنبل اعتقادات و دیدگاههای قوم یهود)
– دو نوار آبی بالا و پایین: نمادی از رویدهای نیل و فرات می باشند یعنی مرزهای اسرائیل از نیل تا فرات است.

 ادامه دارد ………..

ثبت دیدگاه

16 دیدگاه برای “صهیونیسم ( قسمت اول )”
  1. سلام
    در کجا اومده که ایل از اسماء خداوند است؟؟؟؟
    لطفا حتما با ذکر منبع جواب بدبد.

    پاسخ
  2. سلام. خیلی قشنگ بود. ممنون.
    برو قسمت فلسطین ،اونجا رو ویرایش کن که نوشتی فلسطین نقطه اتصال قاره های آسیا و اروپاست. بجای اروپا، بنویس آفریقا. فکر کنم اشتبای تایپی بوده!!

    پاسخ
  3. جواب نظر خواننده(البته با اجازه ی نویسنده مطلب!):

    معنی اسرائیل از روایات مختلف:
    اسرائیل یا ییسائل در عبری از ترکیب دو کلمه سر و اِل تشکیل شده است.
    سر = رئیس ، سردار ، حاکم ، امیر
    اِل = خدا
    که در مجموع به معنای سردار الهی یا خلیفه اله است.

    طبری روایتی نقل کرده و آن را مشتق از سری(به معنی حرکت در شب) دانسته و می‌گوید:چون در داستان اختلاف میان یعقوب و برادرش عیص ایجاد شد یعقوب از فلسطین گریخت و به سوی (فدان آرام) رهسپار شد و شبها راه می‌رفت و روزها مخفی می‌شد اسرائیل نامیده شد.

    حضرت صادق(رض) هم در روایتی می فرمایند: اسرائیل به معنای عبدالله است زیرا (اسرا) به معنای عبد است و (ایل) هم نام خدای عزوجل می‌باشد.

    در روایت دیگر آمده است که (اسرا) به معنای قوِّت است و ایل هم نام خداست و معنای اسرائیل نیروی خداست.

    همچنین در دعای سمات یعقوب، اسرائیلِ خدا نامیده شده است.
    *****************************************************
    در مورد اینکه اسرائیل لقب سیدنا یعقوبه شکی نیست چون قرآن نیز چندبار به این موضوع اشاره کرده! ولی در مورد اینکه “ئیل” یکی از اسماء خداوند هست یا نیست دیگه فکر نمیکنم سندی در دست باشه و ممکنه شما هم عمدا این سئوال رو مطرح کردی و خودت این میدونستی که دلیلی در دست نیست.!!!!!!! و اگرم در دست باشه من ندیدم و اگه شما دیدی به منم بگید، چون خیلی دنبالش بودم!!!!!!
    *****************************************************

    پاسخ
  4. ضمن تشکر از دوست و برادر عزیز و مجاهدم!!!کاک ارشاد و کاربر محترم matin جاداره که منم به نوبه خودم روی اهمیت شناخت مسئله صههیونیسم و ریشه های اون تاکید کنم چراکه بزرگترین خطری که در حال حاضر جهان رو تهدید میکنه همین پدیده «صهیونیسم، فراماسونری و آرماگدونیسم» هستش که البته منشأ همشون مشترکه.
    اینا رو از روی تعصب یا اغراق نمیگم بلکه اگه کسی یه مقدار تحقیق کنه به سادگی متوجه این گفتههای من میشه.
    امیدوارم بتونیم با مطالعه قوی روی اینجور مسایل، شناخت خودمونو از حقیقت جهان اطرافمون بالا ببریم تا براین اساس، تصمیمات بهتری برای آینده خودمون و جامعه بگیریم.

    پاسخ
  5. با سلام خدمت دوست عزیز.در مورد تذکری که نسبت به موقعیت فلسطین داده بودید حق با شماست و کشور فلسطین نقطه اتصال دو قاره آسیا و آفریقاست.انشاالله اصلاح خواهد شد.

    پاسخ
  6. ضمن عرض سلام و تشکر فراوان خدمت دوستان و کاربران عزیز.
    در مورد نظر خواننده محترم نسبت به معنی لغت ایل و درخواست منبع
    از طرف ایشان :

    در لغت نامه دهخدا کلمه ایل به این صورت معنی شده است:

    “ایل . (سریانی ، اِ) به لغت سریانی یکی از نامهای خدای تعالی است جل
    جلاله . (برهان ). مأخوذ از عبرانی نام باری تعالی . (از ناظم الاطباء). ایل محض دلالت بر قوه و اقتدار، باسماء و کلمات عبری ملحق میشود و استعمال آن مخصوص لفظ اﷲ نیست بلکه در مورد خدایان بت پرستان نیز استعمال میشود. (قاموس کتاب مقدس ). نام خدای تعالی و ازاینجاست جزء دوم کلمات جبرئیل و میکائیل یعنی بنده های خدای عز و جل . (مؤید الفضلا) (غیاث ) (آنندراج) ” (برگرفته عینا از متن لغت نامه دهخدا )

    ودر همین لغت نامه کلمه اسرائیل هم به صورت زیر ترجمه شده است:

    “یعقوب را اسرائیل اﷲ خواندند، و در تاج التراجم گوید: یعنی صفوهاﷲ و ایل نام خداست بعبرانی و گویند معنی اسرائیل اﷲ یعنی عبداﷲ_معنی اسرائیل بزبان عبری برگزیده ٔ خدا و بعضی گویند بنده ٔ خدا_(مجمل التواریخ و القصص صص ۱۹۴ – ۱۹۵) ” (برگرفته عینا از متن لغت نامه دهخدا)

    پاسخ
  7. ضمن تشکر از matin در مورد تذکری که نسبت به موقعیت کشور فلسطین داده بودید حق با شماست و کشور فلسطین نقطه اتصال دو قاره آسیا و آفریقاست.ان شاالله اصلاح خواهد شد.

    پاسخ
  8. ممنون. منابعی که دادید واسه من جالب بود!!!!

    پاسخ
  9. با سلام و تشکر …
    امیدوارم با توان هر چه بیشتر ادامه دهید .

    پاسخ
  10. با سلام مجدد
    ضمن تشکر از نویسنده ی مطلب و کاک متین؛
    با توجه به اینکه آسماءالله مشخص اندآیا می شود گفت چون در فرهنگهای گذشته(ایل) برای الله بکار رفته پس اسم الله جل جلاله می باشد؟؟؟

    پاسخ
  11. دوست عزیزی که هدر سایت رو طراحی کردی لطفا عنوان هدرت رو اصلاح کن

    املای صحیحش اینه:
    خه‌یر به‌یدێ سه‌روو چه‌مان

    پاسخ
  12. اونی که شما میگید کوردیه ،ولی این مطلب هورامیه دوست عزیزاین جوری نوشته میشه.
    ممنون

    پاسخ
  13. سلام مطلب خوبیه،ولی اگر بی طرفانه تر می نوشتید تأثیر برهمگان داشت.واقعیتها با یدبدون جانبداری مطرح شوند تا مؤثرتر باشددوست عزیز این طور نیست؟

    پاسخ
  14. سلامل وه نه کا ارشاد
    ۱. روی نکته مهمی دست گذاشته اید. ما دشمنی هایمان هم باید بر اساس شناخت عمیق باشد.
    ۲. پیشنهاد می شود در مورد عقاید یهود از کتب عهد عتیق رفرنس داده شود!
    ۳. ایضا پیشنهاد می شود در مورد آمال یهود رفرنس داده شود!
    ۴. تفسیر نماد پرچم اسرائیل، از سوی مراجع یهودی، صهیونی است؟

    پاسخ
  15. با سلام و تشکر خدمت کاک خالد.از پیشنهادهایت بی نهایت ممنونم.منابعی را که استفاده کرده ام همه داخلی هستندوازمنابع صهیونی و یهودی استفاده نکرده ام.
    محوریت بحث را از مجموعه ی”اختاپوس صهیونیسم در گذر زمان”گرفته ام که کار جمعی از دانشجویان برگرفته از ۹ منبع است.در قسمت پایانی مطلب منابع مورد استفاده ام را ذکر کرده ام.که انشاالله در آینده روی سایت خواهد آمد.
    خودم معتقدم مطلب حاضر در حد یک مطلب کاملا تحقیقی با استانداردهای تعریف شده نیست و رخنه های مطرح شده در این زمینه را وارد میبینم.اما آنرا به عنوان مطلبی جهت شناخت اولیه و آشنایی با مفاهیم مرتبط مناسب میبینم.
    خود معتقدم این زمینه بسیار وسیع میباشد و برای غنی تر شدن مطلب هنوز کار زیادی لازم است.

    پاسخ
  16. کجایی اخوانی پر شور ؟*)

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.