جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2342 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
منابع شناخت حقایق (قسمت اول)
شناسه : 905

  تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر   این مقاله به عنوان پیشگفتار و مقدمه ای بر بحث جهان بینی دینی و غیر دینی می باشد . انسان برای پی بردن به حقایق و شناخت پدیده ها از سه منبع الهام می گیرد : -۱  علم   -۲  عقل    -۳خبر صادق   […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر

 

این مقاله به عنوان پیشگفتار و مقدمه ای بر بحث جهان بینی دینی و غیر دینی می باشد .

انسان برای پی بردن به حقایق و شناخت پدیده ها از سه منبع الهام می گیرد :

  علم     عقل    خبر صادق

 

 

علم چیست ؟

برای علم دو تعریف وجود دارد :

  تعریف نخستین یا قدیم علم :علم به معنی دانستن و نقطه مقابل ندانستن است . و یا به مجموعه دانستنی های بشر علم می گویند . با این تعریف ، تمامی علوم و معارف ( همچون ریاضی ، طب، فلسفه تاریخ ، دین ، سحر و جادو ، نجوم و … ) در دایره علم قرار می گیرند .

 

  تعریف جدید علم :بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی علم بدین گونه تعریف شده است : به مجموعه دانستنی های بشر که قابل تجربه و تکرار پذیر باشند علم می گویند . با این تعریف بسیاری از دانستنی های بشر همچون پیدایش هستی که واقعه ای است فقط یکبار اتفاق افتاده است و هم چنین تاریخ بشری هم واقعه ای است که فقط یکبار واقع شده است و بسیاری از دانستنی های علوم انسانی که از ویژگی تجربه  پذیری و تکرار پذیری برخوردار نیستند خارج از دایره علم هستند و نمی توان برای آنها قانون علمی ارائه داد و مشمول تفسیرهای علمی قرار نمی گیرند . بنابراین علم نیستند یا خرافات هستند یا امور اعتباری و یا هر چیز دیگری می خواهند باشند ، باشند . در دایره علم قرار نمی گیرند .

      بنابراین اخلاق ، متافیزیک ( دانش احکام و عوارض هستی مطلق)  عرفان( تجارب شخصی و درونی ) منطق ( ابزار هدایت فکر ) فقه ، اصول ، بلاغت ، شعر و …. بیرون از دایره علم قرار دارند .

  

 با این وجود علم مدعی است که قادر به تدوین بهترین جهان بینی و ایدئولوژی برای انسان است .  و حتی قادر به پاسخگویی به تمامی مسائل و مشکلات بشر است  در حالی که آدمی را به وضع برخی از اجزاء جهان آشنا می کند و بر فرضیه و آزمون مبتنی است .و همۀ امورات جهان بوسیلۀ فرضیه و آزمون شناخته نمی شوند.

ابزار کسب علم حواس پنجگانه ( بینایی ، شنوایی ، بویایی ، لامسه و چشایی ) می باشند و هر آنچه در دایره ی حواس پنجگانه قرار نگیرد و از ویژگی تجربه و تکرار پذیری برخوردار نباشد در دایره ی تعریف جدید علم قرار نمی گیرد و علم بدان پاسخگو نمی باشد .

 

(( علم شرک بزرگ روزگار ماست و علم پرستی جانشین بت پرستی دوران های کهن شده است )) .

 

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “منابع شناخت حقایق (قسمت اول)”
  1. جالب بود . اما فکر نکنم که ریاضی و امار ادعای ارائه ایدئولوژی و جهانبینی داشته باشه . بیشتر این ادعا ها مربوط به مکاتب انسانی و ادیان اسمانی می باشند . مکاتب بشری نشات گرفته از عقل و منطق و فلسفه هستند یا از ادیان اسمانی نشات می کیرد . اما فیزیک و شیمی ریاضی که نمی توانند جهانبینی و ایدئولوژی ارائه دهند و ادعای آن را نیز نکرده اند …… .میشه بگین که علم کجا این ادعا رو کرده ؟

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.